News

Please scroll down for English language version of news release.

“Emptiness/Vacío,” cortometraje animado en 2D, una metáfora narrativa de los cientos de miles de madres y familias en todo el mundo con seres queridos desaparecidos se estrenará en la Ciudad de México

Ciudad de México“Emptiness/Vacío,” un hermoso pero conmovedor cortometraje animado en 2D escrito y producido por la galardonada cineasta mexicana Soco Aguilar, se estrenará el 9 de diciembre de 2022 a las 7:00 pm (la alfombra roja comienza a las 6:00 pm) en Cinemex Pabellón Polanco.

La película es una metáfora narrativa sobre los cientos de miles de madres y familias en todo el mundo con seres queridos desaparecidos que continúan la búsqueda, a veces años después de su desaparición.

“Vacío/Emptiness (emptiness.mx) presenta a Gea, una golondrina que trabaja incansablemente para construir un nido acogedor para sus tres pajaritos hasta que la tragedia la toma por sorpresa y conlleva a una búsqueda desgarradora con un final agridulce.

La historia ilumina una línea de tiempo del preciado momento cuando Gea se convierte en madre de tres golondrinas que anidan debajo del pórtico de una casa en San Miguel de Allende y, como buena mamá, les brinda seguridad, alimento y cariño.

Un día lluvioso, Gea abandona el nido en busca de alimento.  En su ausencia, un ejército de hormigas ataca maliciosamente el nido. Al regresar, Gea descubre que su hijo Tut, su hija Lu, y su hijo Spes, han desaparecido.

Confundida y angustiada, lucha por comprender la desaparición de sus hijos y hacer frente a su pérdida. Finalmente, después de días de huida sin sentido, inconsolable, devastada y exhausta, Gea localiza a su hijo, Tut, que representa la esperanza de que las madres algún día puedan encontrar a sus seres queridos.

“Emptiness/Vacío” está dirigido y animado por el ilustrador y animador mexicano Ricardo Varela Ramos. Ale Cienfuegos Mao es la directora de arte. Erik Alcántara el compositor la música de la película y el responsable del diseño sonoro. Más de 20 animadores de México, España, Turquía, Canadá y Estados Unidos trabajaron en la película.

El equipo de creadores mexicanos de “Emptiness/Vacío” se vio motivado a contar la historia impulsado por la cifra récord de desapariciones forzadas en su país y una desagradable experiencia sufrida por Aguilar, quien tiene tres hijos. Según la BBC, México marcó un hito sombrío en 2022, con más de 100.000 personas registradas como oficialmente desaparecidas.

A estos datos desgarradores se une la paulatina desaparición de organismos y organizaciones especializadas en pueblos indígenas (por falta de recursos económicos afectados aún más por la pandemia). Miles de mujeres celebran el Día de la Madre en México cada año como una oportunidad para continuar su desesperada misión de descubrir qué pasó con sus hijos desaparecidos.

“El flagelo de las desapariciones es una tragedia humana de enormes proporciones,” dijo Michelle Bachelet, alta comisionada de las Naciones Unidas para los derechos humanos.

“La simplicidad de la historia y la ilustración de la película comunican dramáticamente la angustia y el vacío que ninguna noticia podría capturar,” dijo Aguilar. “Como madre, es tu peor temor manifestado. Así que pensamos que la animación era la puerta de entrada perfecta a conversaciones profundas sobre un tema relacionado con la pérdida, el dolor, la negación y la esperanza de una solución a esta crisis”.

La idea inicial de la película surgió de Aguilar, madre de tres hijos, al notar la construcción de un nido en el pórtico exterior de su casa en San Miguel de Allende, a pocos metros de su mesa de trabajo. Una mañana se dio cuenta de que faltaban las pequeñas golondrinas y descubrió que habían sido atacadas por hormigas y se habían caído de su nido. Observó a la madre mirar confundida su nido vacío, a veces durante horas para luego volar en busca de ellos.

Aguilar (SocoAguilar.com) fue productora de documentales para PBS, BBC, Discovery Channel y varios proyectos independientes durante nueve años en San Francisco. Ganó el Ariel en 2008 a la mejor producción por el largometraje animado “La Leyenda de la Nahuala” (que derivó en una serie vendida a Disney en 2021). Universal Pictures México distribuyó sus dos largometrajes posteriores.

“El toque artesanal de la animación dibujada a mano hace que ‘Emptiness/Vacío’ cobre vida de una manera fluida y elegante”, dijo Varela Ramos. “Esta técnica también nos permitió crear un mundo emocional y físico regido por nuestras reglas, presentando una oportunidad para iluminar un tema real y doloroso que, con suerte, inspirará un mensaje reflexivo y transformador y ayudará a crear la perspectiva necesaria”.

##

Para más información: Brett Holmes | brett@brettholmes.com

 

Emptiness, a 2D animated short film—a narrative metaphor for the hundreds of thousands of mothers and families worldwide with missing loved ones—to premiere in Mexico City 

Mexico City— Emptiness, a beautiful yet poignant 2D animated short film written and produced by award-winning Mexicana filmmaker Soco Aguilar, will premiere on December 9, 2022 at 7:00 pm (red carpet starts at 6:00 pm) at Cinemex Pabellón Polanco Theater.

The film is a narrative metaphor for the hundreds of thousands of mothers and families worldwide with missing loved ones who continue searching for them, sometimes years after their disappearance.

Emptiness (emptiness.mx) introduces Gea (/hā-a/), a songbird who works tirelessly to build a cozy nest for her three birdies until tragedy takes her by surprise—influencing a gut-wrenchingly search with a bittersweet ending.  

The story illuminates a timeline of the highly cherished moment when Gea (/hā-a/) becomes a mother of three passerine songbirds (swallows) nesting underneath the portico of a home in San Miguel de Allende. She does what moms do, providing them with security, nourishment, and affection.

One rainy day, she leaves the nest in search of food. While away, an army of fire ants maliciously attacks the nest. Gea returns to discover that her son Tut (/to͞ot/), daughter Lu (/lo͞o/), and son Spes (/spes/) are missing.

Confused and distraught, she struggles to understand the disappearance of her children and cope with her loss. Finally, after days of mindless flight, inconsolable, devasted, and exhausted, Gea locates her son, Tut, representing the hope that mothers may someday find their missing.

Emptiness is directed and animated by illustrator and animator Ricardo Varela Ramos. Ale Cienfuegos Mao is the project’s art director and senior animator. Erik Alcantara scored the film and is responsible for the film’s sound design. More than 20 other animators from Mexico, Spain, Turkey, Canada, and the United States worked on the film.

Emptiness’ Mexican filmmaking team was motivated to tell the story driven by the record number of forced disappearances in their country and an unpleasant experience suffered by Aguilar, who has three children. According to the BBC, Mexico marked a grim milestone in 2022, with the number of people officially listed as disappeared at more than 100,000.  

This gut-wrenching data is paired with the gradual disappearance of agencies and organizations specializing in indigenous peoples (due to a lack of economic resources exaggerated by the pandemic). Thousands of women mark Mother’s Day in Mexico each year as the occasion to continue their desperate mission to discover what happened to their missing children. 

“The scourge of disappearances is a human tragedy of enormous proportions,” said Michelle Bachelet, the United Nations high commissioner for human rights. 

“The film’s simplicity of story and illustration dramatically communicates the anguish and void that no news story could ever capture,” said Aguilar. “As a mother, it is your worst fear manifested. So we thought animation was the perfect gateway to deep conversations about an issue involving loss, grief, denial, and hope for a solution to this crisis.”

The initial idea for the film came from Aguilar, a mother of three, noticing the building of a nest in the outside portico of her home in San Miguel de Allende, a few meters from her work table. One morning she realized the birds were missing, only to discover that they had been attacked by fire ants and had fallen from their nest. She watched the mom confusingly stare at her empty nest, sometimes for hours, then fly off searching for them.

Aguilar (SocoAguilar.com) was a documentary producer for PBS, BBC, the Discovery Channel, and several independent projects for nine years in San Francisco. She won the Ariel (Mexico’s equivalent to the Oscar) in 2008 for the best-animated feature production, La Leyenda de la Nahuala (which influenced a spin-off series sold to Disney in 2021). Universal Pictures Latin America distributed her two previous feature films.  

“The handcrafted touch of hand-drawn animation makes Emptiness come to life in a fluid and elegant way,” said Varela Ramos. “This technique also allowed us to create an emotional and physical world governed by our rules, presenting an opportunity to illuminate a real and painful subject that, hopefully, will inspire a thoughtful and transformative message and help create needed perspective.

##

More information: Brett Holmes | brett@brettholmes.com

TALENT GREEN puts sustainability to work.

Are you really into sustainability?
Our understanding of sustainability and the marketplace, as well as our first-person approach, fuels a process that espouses trust and for which there is no substitute.

Care to learn more? Just enter your contact information and click Subscribe.

We'll never, ever share your contact information with any third-party -- promise.